Ovde
ćemo stati za kratko da pomenemo još jedan važan južnjački fenomen – a to je
institucija sirupa i Chopped'n'Screwed fenomen. „Sirup“ je jedna
specifično južnjačka hemijska mešavina koja na kraju svog miksa daje
rekreativnu drogu. Taj miks ljubičaste boje se pravi od generičkih (fabričkih,
prodaju se po super-marketima) sirupa za kašalj, mešajući se sa kodeinom i
promezatinom. Ovaj hemijski napitak je još ranih devedesetih u gradovima oko
Hjustona dobio kultni status i mnogi pripadnici južnjačke rep scene su ga
upotrebljavali. Za ovaj napitak je vezana i pojava „chopped-screwed“
miksovanja, što je u suštini usporavanje pesme i filterovanje najrazličitijim
efektima do momenta kada cela pesma podseća na efekat dilatacije zvuka na
hemiji. Purple drank je već 2000. postao zaštitni znak južnjačkog repa,
a prvi koji su na konto toga napravili hit bili su Three 6 Mafia, još jedna
grupa jako važna za ceo pokret. Ta stvar je bila hit-singl leta 2000-e i
sa gostovanjima takvih težina kao što su UGK i Project Pat, očigledno je bila
predodređena za istorijski status. Od tada datira „ljubičasta pošast“ i
sveopšta dominacija ljubičaste boje koja postaje dominantna i prepoznata boja
hip-hop hedonizma.
Nema
sumnje da je nagli porast interesovanja za južnjački rep jeste u vezi sa
dezorijentacijom koja nastaje u drugoj polovini '90-ih u rep industriji. Rascep
između Istoka i Zapada koji je kulminirao nerazjašnjenim okolnostima oko
ubistava Tupaka i Bigija, sasušivanje kreativne energije Istoka, raspad Death
Row-a na Zapadu, pojava kujne „alternativnog repa“ (!) – sve je to sugerisalo
jedno novo vreme. I generalno, sam zvuk se dosta menjao – Istok je masovno
„smekšao“ zvuk, Wu Tang je vrlo brzo Istočni stil doveo do savršenstva nakon
koga retko može nazad, postavilo se pitanje šta i kako dalje. Zapad je bio
desetkovan nestankom i propašću svoje okosnice, a to je bio Suge Knight i
njegov Death Row. Zanimljivo i indikativno, Snoop Dogg već tada (1998.)
potpisuje za Master P-ev No Limit Records iz New Orleansa.
U
Njujorku u međuvremenu dolazi do dezorijentacije unutar koje uspevaju dve
figure: jedna je Sean Combs poznatiji kao Puff Daddy, ambiciozni rep poslodavac
i Jay Z, relativno anonimni bruklinski reper koji je od čitavog Istoka pozajmio
šta je mogao i počeo da prodaje masovno svoj stil „svilenog gangsterizma“ koji
je išao kao alva. Na drugom albumu Jay Z-a In My Lifetime 1, ove dve individue
se čak udružuju izbacujući u novembru 1997. album koji je i zvanično lupio
poslednji pečat na ono što smo znali kao „njujorški rep“. Ako isključimo 50
Centa, Njujork je od tada po svim rep propisima, muzički gledano, mrtav grad,
iako ne bez zanimljivih fenomena u ovom međuvremenu (tu se pre svega misli na
Cam-ove Diplomats).
I
upravo u ovim godinama, 1995-1999, treba tražiti puteve i pravce svih
problematičnih tačaka repa. Svakako da je novac sve od polovine osamdesetih
ulazio na velika vrata u hip-hop, ali sredinom devedesetih te pare počinju da
budu ogromne, ogromne sume. Toliko velike sume da je Method Man za huk, za
običan refren na pesmi Foxy Brown od Bad Boy-a (dakle od Puffya) dobio 25 000
dolara (!). Snoop-ov Doggystyle je u prvoj nedelji prodao preko 800 000
primeraka, da računamo da je prosečna cena diska 30 dolara, to je 24 miliona
dolara samo od prodaje diskova u prvoj nedelji. To je inače, valjda, i do sad
zvanični rekord za najbržu prvu nedelju, koju je nadmašio samo Eminem, dakle još
jedan „reper“ i to 2000. godine. Već do maja 1994. Doggystyle je imao
4-struki platinasti status, dakle 4 miliona primeraka u roku od pola godine. To
su brojke koje su hip-hop industriji do tada bile nepoznate i nakon tih brojki,
ništa više nije moglo da bude isto. Iako naravno ovo nije tema o Zapadu ili
Snoopu, svaki ozbiljan tekst o repu bi morao da se dotakne revolucije i pomaka
od ovog albuma nadalje. Sve od tada, sve velike izdavačke kuće pritiskale su
svoje repere prema formuli: što više pitkijih melodija sa nežnim i pevljivim
zujalicama i što više uopštenih „parti“ tema. Ne želim nikako da ovde disujem
Snoopa ili taj kultni album, ali činjenica jeste da je G-Funk pod palicom Dr.
Dre-a postao mezimče muzičkih korporacija – za još informacija oko ovoga treba
konsultovati Changovu Ne može da stane. neće da stane. Biggie-eve
„Juicy“ i „Big Poppa“ nastaju kao direktan pritisak Puffy-a prema takvim
hitovima od strane Interscope-a, kuće koja je bila „parent company“ Bad Boy
Recordsa. No, sve do Reasonable Doubt ta formula nije pronađena (niti je
mnogo emsijeva bilo voljno da se bakće sa tim stvarima), stoga nije ni čudo da
je Puffy već na drugom albumu Jay Z-a uleteo kao saradnik. No, ovo praktično
odustajanje Njujorka od „hood“ logike ga je koštalo udela u svecrnačkoj rep
igri. Nakon ogromnog uspeha Puffy-a i Jay Z-a, vrlo malo njujorških emsijeva se
snašlo u eri zašećerenih, ubrzanih soul semplova, praznjikavih tekstova,
omekšanih bubnjeva, stanjenih baseva. Busta Rhymes je tu časni izuzetak, ali o
tome posle.
Hood
logika je otišla na Jug. Ono što su tada izbacivali No
Limit Records i Cash Money Records je bio, očigledno, dah koji je hip-hopu bio
potreban. Snoop je to na vreme osetio, preselivši svoj posao u New Orleans,
zapostavljeni i zaboravljeni grad jazza, opijuma, voodoo-a i ogromne
koncentracije bandi.
Već
1995. Master P počinje da konstruiše svoju buduću imperiju, angažujući neke
repere iz San Franciska (No Limit je i startovan u okolini San Franciska),
1996. dovodi Mystikala (koji će postati svetski poznat). Karijeru su tu
napravili, među ostalima, Silkk Da Shocker, C-Murder, Soulja Slim, Fiend ali i
dve reperke, Mia X i Mercedes. Sam Master P je u tom periodu zenita izdao dva
platinasta albuma na svojoj etiketi, kao i 2 albuma Snoop Dogga. Da ne bismo
sad ulazili u pojedinačne analize repera i albuma (previše je materijala),
treba reći da je izvesno da je No Limit Records „smislio“ celu estetiku Juga
koji je onima sa „prefinjenim ukusom“ dizao kosu na glavi: jako duge albume od
skoro sat vremena, jeftine omote diskova i ploča sa brutalno kič i napadnim
slikama koje je radio tim Pen & Pixel (interesantno, u jednoj epizodi serijala Luja
Terua, on ide upravo u posetu Master P-u i posebna tema emisije je upravo
estetika omota izdanja sa No Limita). Sam logo kuće, platinasti tenk, pokazuje
smer u kome je Master P orijentisao svoj sistem vrednosti. Izdavačka kuća No
Limit Records je već početkom 2000-ih upala u velike finansijske probleme i
morala je da proglasi bankrot. Pre 4 godine, Master P je uspeo da otkupi prava
na korišćenje imena „No Limit“ nazad, ali izdavačka kuća nije uspela ni da
priđe blizu uspeha iz ranije ere.
Sa
druge strane, Cash Money je bio rival koji je pokušavao da u Nju Orleansu i na
Jugu otme svoje parčence. Napravljena je grupa Hot Boys koju su činili Lil
Wayne, B.G., Juvenille i Turk. 1998. Cash Money sa Universal Records sklapa
rekordan ugovor od 30 miliona dolara, nakon što su čelnici Universala procenili
da bi B.G. i Juvenille mogli da naprave velike karijere. Mannie Fresh je
postavljao standarde nove rep produkcije sa hitovima kao što su "Back Dat Azz Up",
"Bling Bling"
i "I Need A Hot
Girl". Na kraju krajeva, i Bryan Williams poznatiji kao Baby (ili No.1 Stunna) i Mannie
Fresh osnovali su Big Tymers. Zaključno sa 2002. godinom, Hot Boys su izdali 3
albuma, B.G. i Juvenille ukupno 7, Lil Wayne 2. 2002. je zapravo godina opšteg
proboja južnjačkog zvuka globalno, sve u režiji Cash Money Records.
No,
čelnici Universala znali su da neće biti velikog keša dok cela stvar oko Juga
ne bude bila ne samo vidljiva, već i dominantna. Taj zvuk i fazon je morao da
izdominira tržištem zabave, stoga su se masovno pravili planovi kako da se to
izvede. Tu, naravno, jeste mesto za gomilu špekulacija i naravno, omiljenu
disciplinu „ril hip-hopera“, a to su teorije zavere. Tako možemo čuti desetine
priča i verzija o tome kako masonska loža Iluminata kontroliše izdavačke kuće
koje moraju da izbacuju jedne izvođače, a da ignorišu druge. Navodno, ovaj scenario
je odgovoran za dominaciju Juga hip-hop svetom i verovatno je nekima tako lakše
da prihvate da je njihovim omiljenim izvođačima „istekao rok“, a i zanimljivije
od prostog objašnjenja da je rep tržište; da na tržištu postoje robe, a da
robama, nažalost ili na sreću, ističu rokovi. Tako su Iluminati ubili Tupaka,
Bigija, ODB-a, platili radio stanice, izdavačke kuće, klubove itd i zaveli
strahovladu južnjačkog repa. Pa to je isto mogao da kaže i Big Daddy Kane
1991., ali nije jer je bio normalan.
Čovek
odgovoran u Universalu za komunikaciju sa ljudima iz Cash Money-a kaže da su
oni isprva bili vrlo nepoverljivi prema ideji saradnje sa drugim ljudima,
bojeći se krađe rima, prijava, fazona itd. Universal je imao velikih problema
da ih natera u onaj korak preko koga se tržišta šire – a to su saradnje, ili
spajanja. Moderni hip-hop ili r'n'b svet zavisi od logičnih ili manje logičnih
saradnji izvođača, da bi se preko tih saradnji širile slušalačke grupe.
Universal je tako i 2002. izdao 50 Cent-ov Get Rich or Die Tryin
promovisao spajajući Dre-ov Aftermath i Eminem-ov Shardy Records, gurajući
projekat koji koristi ugled i Dr. Drea na Zapadu i uopšte među hip-hop svetom,
i Eminemov ugled među novoformiranom belom „emo rep“ publikom. Ulični
integritet 50 Centa i meci koje je dobio na ulicama Njujorka su tu bili iskra
koja je trebala da zapali taj požar prodaje i uspelo je. Sledeći korak koji se
planirao je bio pokušaj pre-spajanja Juga, preko nekih kombinacija koje su se
tražile. Za taj korak je jako bila važna jedna lokalna priča iz Virdžinije,
male države na Istoku SAD, koja je prelaz Istoka na Jug.
Naime,
u Virdžiniji su u sličnoj generaciji, čak se i poznavavši međusobno, odrasli
Timbaland, Pharell, Missy Eliot i braća Thorton, kasnije poznatiji kao The Clipse
(Pusha T i Malice). Svi oni su manje-više imali korene u srednjeklasnim
porodicama, osim Thortona koji su bili lokalni delikventi Virginia Beach-a,
uličari sa ljubavlju prema muzici. Uspon i razvojna putanja Pharella Williamsa
je, zapravo, jedna evolucija jako važna za ambijent crne muzike u XXI veku,
samim tim i tokova u južnjačkom repu, zato je priča vredna priče. Pharrell se
proslavio pečeći zanat kod Teddy Rileya, legendarnog producenta koji je prstiće
imao u brdo žanrova. Do 2002. Pharrell je već imao svetski hit za Britney
Spears, a tokom 2002. Pharrellov producentski duet Neptunes biva proglašen za
producente godine na Source Music Awards i na Billboard Music Awards, a osniva
svoju izdavačku kuću Star Trek Entertainment da bi konačno izdao prvenac The
Clipse-a, Lord Willin. Pojava uopšte grupe Clipse i ovog albuma je jedan
od odsudnijih događaja za savremeni rep. Stil koji su plasirali još kroz
singlove „When The Last
Time“ i posebno „Grindin“
je sugerisao tu orijentacionu promenu koje, nažalost, mnogi još nisu svesni 10
godina kasnije. Ako uzmemo za primer „Grindin“ – videćemo ukratko šta su za sto
novo doneli The Clipse. To je bila jedna kombinacija uličnog znanja, usvojenih
lekcija Ghostface-Raekwon dueta, južnjačkog akcenta i novih, temeljno novih
Pharrellovih bitova. Paradoksalno, da bi ono najtvrđe jezgro Istoka opstalo,
moralo je da otputuje dole u Virdžiniju – što i nije slučajno. Naime, Njujork
je u drugoj polovini devedesetih kao grad počeo da odvaja desetine miliona
dolara da suzbije kriminal i delikvenciju, koja je, logično, najviše pogađala
rasne manjine. Južni pojasevi droge i šverca sa kojima je Njujork imao kontakte
(Virdžinija, Baltimor, Atlantik Siti) počinju da mnogo žešće preuzimaju ono što
su mogli od Istočnog gengsta repa. Pritom naravno, Jug kao Jug je bio region za
koji je američka federacija najmanje odvajala za regulaciju, pomoć,
zbrinjavanje – Prljavi Jug je bio i ostao Prljav. Stoga ne čudi ta eksplozija
gangsterizma na Jugu, u momentu kada Zapad i Istok počinju da razvijaju neke
drugačije senzibilitete ili u tom ludilu nisu bili više tako gladni i ludi.
„Grindin“ je bio upravo to – revitalizacija ludila, naravno u onoj formi koja
je morala da prati trendove. Pharrell je, inače, kao vanserijski talentovan
muzičar, pratio razvoj južnjačke muzičke estetike i vrlo brzo shvatio suštinu
povratka minimalnih, skelet-bitova koji se mahom prave na 808-cama i 909-kama sa
sasvim malo sintisajzerskih dodataka odozgo. Pharrell je, tim početkom XXI
veka, potpuno redefinisao paletu udaraljki koja se koristila, prestajući
uglavnom da sempluje brejkove i da koristi ili sumanuto pojačane kikove i
klepove, ili praveći bitove sa neverovatno kompleksnim perkusionim linijama, sa
po 4 ili 5 tipova perkusija.On je tih dana bio očigledno najtraženiji
bitmejker zajedno sa Timbalandom. Radi svega ovoga, Universal upućuje Baby
Williamsa (tada već znanog pod imenom Birdman) na Pharrella i Clipse. Ta
postava izbacuje singl na Cash Money Records „What Happened To That Boy“,
sjajnu saradnju za koju je sniman spot u New Orleansu, u Magnolia
Projects, Williamsovom kraju. Međutim, saradnja sa Clipse u širem smislu nije
bila moguća, jer Clipse su imali veliki problem sa Lil Wayne-om, još tada
(budući da sada taj bif dobija drugi deo, ponovnim animozitetom između Pusha
T-a i Waynea). Postoji čak i teorija prema kojoj je hit sa drugog albuma (Hell
Hath No Fury) „Mr. Me Too“
bio posvećen Lil Wayne-u (on je, inače, bio toliko uveren u to da je davao
zvanične izjave povodom te pesme).
Zapravo,
period 2002-2005 koincidira sa neverovatnim uspehom Lil Wayne-a, lika koji je
uvek slovio za pristojnog repera, ali ništa više od toga. Kao što je navedeno,
B.G. i Juvenille su tipovani za karijere mnogo većeg profila od Wayne-ove, ali
Lil Wayne je u prvoj polovini prve decenije XXI veka postao pop božanstvo i
najprodavaniji reper. Na momenat, činilo se da ničeg više ni nema na hip-hop
mapi sem Juga. Zapad je bio odsečen, Istok preplavljen Jay Z-evim i Puffy-evim
klon-projektima. Jedini ko je tu tad stajao primetno bio je 50 Cent. To je
stvar br.1. Stvar br.2 je da su se u igru vrlo brzo umešali časopisi i magazini
kao što su Vice i Clash, i portali kao Pitchfork. Ovo je
bio deo jednačine koji hip-hop industrija nije poznavala do tada kao legitimnog
učesnika u hip-hop demografiji – bela viša srednja klasa. To su bili ljudi
uglavnom na ovaj ili onaj način vezani za advertajzing, marketing, industriju
usluga, dizajn i koji su pritom uglavnom bili studenti. Upravo ova demografska
grupa počinje tokom 21. veka da se intenzivno zanima za savremenu hip-hop
kulturu, trajno menjajući krajolik ove kulture.
O
ovome više u trećem nastavku.
4 коментара:
Jako puno pogresnih stvari napisanih, ne znam zasto imas potrebu da pises o juznjackom repu kad se ocigledno nisi naslusao istog dovoljno, bas bas puno gluposti napisano.
uzmi napisi bolje i kraj.
najaci ste mi vi diskretni eksperti koji svoje znanje o materiji cuvate za sebe
koliko ima ovih pickica sto dodju ovde i prave se pametni,kao pljuju jug itd,kifa itd,kao svi su oni real reperi,a od repa znaju samo za krs-a,2paca i jedi mind tricks. pusite bre kurac picka vam materina,lepo vam kaze,UZMI NAPISI BOLJE,prosvetli nas svojim 'znanjem o materiji'.
Постави коментар